Egy éve az Auchan akciója miatt a termelők az áruház elé borították dinnyéjüket, a mostani akció árletörő hatásától azonban nem tartanak. Vadonatúj szervezetük elnöke szerint így legalább fogy a dinnye.
Az utcai árusok 120-150 forintért kínálják a dinnye kilóját, míg az áruházláncok többségénél az ár már száz forint alatt van. Mától elsőként az Auchan kezd akciózni a dinnyével. A kilónkénti 59 forintos ár valóban a legalacsonyabb a piacon. Egy éve ilyenkor a dinnyetermelők Karsai József szocialista országgyűlési képviselő vezetésével az Auchan egy hasonló akciója - akkor 49 forintért kínálták a dinnyét - miatt kezdtek tüntetni, ingyen osztották azt a dinynyét, amit nem borogattak szét az áruház parkírozójában.
Simonka György, az idén alakult Magyar Dinnyeszövetség elnöke szerint a termelőket ez az ár egyáltalán nem zavarja, hiszen most a kereskedők kilónként 35-40 forintos áron veszik át a dinnyét. Véleménye szerint az alacsony árnál többet árt a balhé, illetve az, ha az akció hatását felnagyítják. Számításai szerint az Auchan a hazai dinynyepiac legfeljebb egy százalékát fedi le, miközben a magyarországi termelés kétharmadát exportálják a gazdák. Tehát az 59 forintos akció hatása elenyésző. Ennél sokkal fontosabb, hogy az áruházláncok legalább viszik a dinnyét. - A közelmúlt kánikulája ugyanis felgyorsította a dinnye érését, s az első terméshullám szedésén már túl is vannak - tette hozzá. Megtudtuk azt is, hogy egész Európában keresik a magyar dinnyét, amit bizonyít az is, az elmúlt napokban egy-két eurócenttel emelkedett az átadási ár. Az idén a tavalyinál legalább harmadával kevesebb dinnyére számítanak, tehát túlkínálat nem lesz.
A termelők idén a hazai piac békéjének biztosítását várják a dinnyeszövetségtől. A gazdák résen lesznek: összefogással akarják megakadályozni, hogy a viszonteladók kijátszhassák őket egymás ellen, és lenyomják az árakat. Az eredmény máris meglátszik, mert a nagy vevőnek számító lengyel kereskedők árcsökkentő törekvéseit sikerült visszaverni, s nem adták olcsón a dinnyét. Őrködni fognak továbbá, hogy a harmadik országokból érkező dinnyét az ügyeskedők nehogy átcsomagolják, és márkázott magyar termékként hozzák forgalomba. Bizonyára érzékeny pontra tapintottak, mert telefonon megfenyegették Simonka Györgyöt, aki emiatt rendőrségi feljelentést tett.
Az öt termőtájon dolgozó 33 alapító által létrehozott szervezett célja a hazai dinnye márkázásának lehetősége. - A hazai és az exportpiacokon is előnyt jelentő márkajelet csak ellenőrzött körülmények között, nyomon követhető módon nevelt, jó minőségű magyar dinnye viselheti, és azt a most megalakult szövetség ítélheti oda - mondta az elnök. Példának a Dombegyházi Euro Tész Kft.-t hozta fel, ők a Solida fajtájú dinnyét már így forgalmazzák, de ha találnak hozzá támogatási forrást, akkor már minden márkázott dinnyén a szövetség matricája lesz.
Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. szóvivője érdeklődésünkre elmondta, hogy az egy hétig tartó akciójukhoz az árut több termelői értékesítő szervezet, kereskedő és nagyobb termelő szállítja közvetlenül az áruházakba.
NÉPSZABADSÁG