Értékben öt százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma 2008 júniusa és 2009 májusa között Ugyanakkor mennyiségben két százalékos csökkenést regisztrált a Nielsen piackutató vállalat, az általa mért 90 élelmiszer kategória bolti eladásában.
A lakóhely közeli szupermarketeket és diszkontokat egyre nagyobb arányban részesítik előnyben a vásárlók. A vásárlási szokások lassú átrendeződésének következtében az élelmiszerek kiskereskedelmi eladásából a szupermarketek piaci részesedése 15 százalékkal, a diszkontoké 5 százalékkal nőtt, egyik évről a másikra.
A változásokban lényeges szerepet játszik, hogy a Spar tavaly nyáron megvette a Plus diszkont hálózat több mint 170 egységét, és zömüket átalakította szupermarketté. A többi diszkont lánc közül pedig gyorsan terjeszkedik az Aldi és a Lidl. Előbbi tavaly tavasszal lépett be a magyar piacra, és egy év alatt 50 üzletet nyitott. Utóbbi pedig csak az idei első félévben tizenkét új egységgel bővítette hálózatát.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória együttes forgalma meghaladta az 1300 milliárd forintot 2008 június-2009 májusban. A legnagyobb forgalmú húskészítmények bolti eladása az előző évhez képest értékben 6 százalékkal emelkedett, és meghaladja a 205 milliárd forintot.. A sör bolti eladása stabil, a sajté 3 százalékkal lett nagyobb, és a szénsavas üdítőitalé sem változott. A mennyiségben mért bolti eladás 3-6 százalékkal emelkedett a legnagyobb forgalmú kategóriák közül a következőkből: sajt, tejföl, gyümölcsjoghurt, édes keksz és praliné. A kisebb forgalmú kategóriák közül – mennyiségben - kiemelkedik az energiaitalok 43, vaj 13, ketchup 11, vajkrém és égetett szeszesitalok közül a bitter 9-9 százalékos piacbővülése.
AGROLINE