Tizenegy európai országban adtak el kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot az idei első negyedévben, mint egy évvel korábban - közölte csütörtökön a Nielsen piackutató cég.
A magyar élelmiszer-kiskereskedelem 0,4 százalékkal csökkent az eladott mennyiséget tekintve az első negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Tizenegy európai országban csökkent a mennyiségben mért forgalom. Írországban 5, Szlovákiában 4, Csehországban és Franciaországban 2-2 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat húsz európai országot érintő elemzése a trendekről.
A húsz vizsgált országban átlagosan 0,5 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el az élelmiszer-kiskereskedelemben idén január-márciusban, mint a tavalyi első negyedévben. Hasonlóan alacsony növekedés jellemezte a legutóbbi négy negyedévet. Most legdinamikusabban Törökországban és Portugáliában emelkedett a forgalom, plusz 4-4, valamint Spanyolországban, plusz 2 százalékkal.
Írországban és Szlovákiában értékben is csökkent a forgalom
A mennyiségi eladásokat a múlt év végi és 2009 eleji infláció befolyásolta a legjobban - állapítja meg a Nielsen tanulmánya. Különösen szembetűnik a mennyiségi mutatók nagyarányú csökkenése Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban.
Értéket tekintve az első negyedévben 3 százalék az európai átlagos növekedés, a tavalyi hasonló periódushoz képest. A plusz 4 százalékos magyarországi mutató a harmadik legnagyobb, Törökország és Norvégia után. Két országban csökkent a forgalom értékben is; Írországban 4, Szlovákiában 2 százalékkal.
"A forgalom értékben mért növekedése minden eddiginél jobban függ az árak emelkedésétől" - kommentálja az adatokat a Nielsen. A valutaárfolyamok hullámzása pedig gátolta az árak csökkentését több országban is, így Magyarországon, Norvégiában, Nagy-Britanniában és Svédországban.
Nagyon drágulnak a magyar élelmiszerek
A legmagasabb, nagyjából 5 százalékos drágulást Magyarország mellett Finnországban, Norvégiában, Nagy-Britanniában és Svédországban regisztrálta a Nielsen. Viszont Portugáliában 2 százalékkal csökkent az átlagár, Spanyolországban pedig 0 százalékos a mutató.
Magyarországon a drágulás 4,4 százalékos volt az élelmiszereknél, ezzel megelőzzük Lengyelországot (4,3 százalék), Szlovákiát (-2,4 százalék), Csehországot (1 százalék) és Ausztriát (1,9 százalék).
ORIGO - ÜZLETI NEGYED