A válság minden szektorra kihat, a nagy- és kiskereskedelem sem kivétel ez alól. A boltok forgalma már karácsonykor sem érte el a várt szintet, emiatt a kereskedők az eddig jellemzőnek számító húsvéti rohamra is csak úgy tekintenek, mint egy be nem következő vágyálomra.
A húsvét a karácsonyhoz hasonlóan általában megsokszorozza a boltok, áruházak forgalmát, az év ezen időszakában rendre magasabb árbevételre számítottak a kereskedők. Most viszont a válság miatt teljesen új helyzet állt elő.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a STOPnak elmondta: a kereskedők a karácsonyi tapasztalatokból kiindulva húsvétkor sem számítanak nagy rohamra. Akkor a kereskedők úgy számoltak, hogy a forgalom legalább az előző évi szintet eléri majd. Ehhez képest az eladott árumennyiség összesen 3 százalékkal csökkent az előző évi időszakhoz mérten. Csak élelmiszerből 1,5 százalékkal kevesebb fogyott, a tartósipari termékek eladása pedig 6 százalékkal esett vissza.
"A kereskedők emiatt inkább csak arra számítanak, hogy a húsvét valamelyest visszafogja a forgalomcsökkenést" - tájékoztatott Vámos György.
A húsvét nagy favoritja a sonka mellett a csokinyúl, ebben az időszakban mindenféle formájú, ízű, árkategóriájú nyuszikat lehet vásárolni. Kérdés, hogy idén is nagyszámú csokinyuszi fogy-e, vagy a vásárlók erről is lemondanak majd.
A kisboltok eddig is nehéz helyzetben voltak
Az Édességgyártók Országos Szövetsége pozitívan tekint a jövőbe, remélik, hogy a válság ellenére is folytatódik a tendencia: a szokás megmarad. Bélai Krisztina Tímea, a szövetség titkára elmondta: ők eddig szignifikáns változást nem vettek észre a válság kitörése miatt. "Egy nagy termékpalettával rendelkező cég esetében míg a prémium kategóriás forgalom csökken, addig másik árkategória nő" - magyarázta a titkár forgalomvisszaesés elmaradását.
Egyelőre egyébként kérdéses, hogy a válság következtében mennyire omlik össze a kiskereskedelmi szektor. Vámos György arról számolt be, a kisboltok már tavaly is nehéz helyzetben voltak, 2007 második féléve és 2008 első féléve között 5000-rel csökkent az üzletek száma.
A főtitkár szerint egyébként most egy átrendeződés figyelhető meg a vásárlók körében. "Bár hivatalos statisztika nem készült erről, a kereskedők és a vásárlók reakcióiból kiderül: van, aki az eddiginél olcsóbb helyeken vásárol be, míg mások az olcsóbb, saját márkás termékekre tértek át a márkás élelmiszerek helyett. Emellett vannak olyanok is, akik a nagybevásárlásaikat fogják vissza, és inkább naponta vásárolnak be, kevesebb és olcsóbb terméket" - avatott be, és hozzátette: ez várhatóan a jövőben sem fog változni, sőt. A gazdasági visszaesés és a munkanélküliek nagyszámú növekedése tovább ront majd a helyzeten.
"Az áruházláncokat ugyanúgy érinti a válság, mint a kisboltokat. Tény, hogy az áruházláncok kevesebb eséllyel zárnak be, de az eladás, mint opció elképzelhető. Ugyanakkor az áruházláncoknak jóval nagyobb a mozgásterük: a válság kivédése érdekében például átalakíthatják a választékot" - tette hozzá.
STOP