A húsvéti ünnepekre forgalomba hozott húskészítmények mintegy harmada a magyar kis- és közepes vállalkozásoktól kerül a belföldi fogyasztókhoz - közölte Babati Zoltán, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) elnökségi tagja az MTI-vel.
A húsipar éves 370-420 milliárd forintos árbevételének mintegy 30 százalékát adják a kkv-k. A húsvéti forgalom az éves árbevétel 5-10 százalékát teszi ki. A kis- és közepes vállalkozástól cégenként általában 25-30 tonna áru kerül a boltok polcaira az ünnepekre. Ezek közül leginkább a darabolt füstölt árut keresik a vásárlók.
Babati Zoltán rámutatott: a magyar hústermékek ára ugyan általában valamelyest magasabb, mint a nagy élelmiszerláncok által forgalmazott import termékeké, de egy hagyományos ízesítéssel, hagyományos módon előállított füstölt termék vitathatatlanul kellemesebb gasztronómiai élmény, mint az olcsóbb, sokszor bizonytalan "tömegáru".
A VHT elnökségi tagja - aki egyben cégtulajdonos is - saját vállalkozását, a körmendi Babati és Társa Kft. példáját hozta. Ebben a húsfeldolgozó üzemben az idei ünnepekre 28 tonna füstölt darabolt comb, 15 tonna füstölt tarja, 15 tonna füstölt csülök, 10 tonna kötözött termék készül. A magyar kkv-k termékeikkel azt a fogyasztói képet kívánják erősíteni, hogy „a magyar élelmiszer egyenlő az ellenőrzött, biztonságos, jó minőségű élelmiszerrel”.
Szólt arról, hogy a magyar kis- és közepes vállalkozások egyetértenek azzal, hogy az új Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBI) célul tűzte ki a gazdaság kifehérítését, az eddiginél is hatékonyabb megelőzést. Úgy vélik, a feketegazdaság szankcionálásnak - például a hamisítások esetén - olyan mértékűnek kell lennie, amely megfelelő visszatartó erőt jelent.
SZABADFÖLD